Gå til ejendomsadministration en Menu
Menu

Krav om at tagge andre i konkurrencer på sociale medier er ifølge Forbrugerombudsmanden ulovligt

Krav om at tagge andre i konkurrencer er ulovligt

Mange virksomheder afholder som led i deres markedsføring konkurrencer på sociale medier, i hvilken forbindelse det ofte er et krav, at deltagerne tagger personer i deres netværk i konkurrenceopslaget. Ifølge Forbrugerombudsmanden, er sådanne betingelser imidlertid i strid med det såkaldte spamforbud i markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden har derfor for nyligt politianmeldt en virksomhed for at have afholdt konkurrencer på Facebook, hvor der blev stillet krav om tags for at deltage.

Lovgrundlaget

Det følger af markedsføringsloven § 10, stk. 1, at en erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax, med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende modtager har givet sit forudgående samtykke hertil.

Formålet med bestemmelsen er at beskytte forbrugere, erhvervsdrivende og offentlige myndigheder mod at blive overbebyrdede med uønskede uanmodede henvendelser.

Konkurrencer på sociale medier

Mange virksomheder afholder, som led i deres markedsføring, konkurrencer på Facebook, Instagram og andre sociale medier. Som betingelse for at deltage i disse konkurrencer stilles der ofte krav om, at deltageren foretager en aktiv handling i relation til konkurrenceopslaget. Det kan fx være angivet som et krav, at deltageren liker konkurrenceopslaget, liker eller følger virksomhedens profil på det pågældende medie og/eller tagger de personer i deres netværk, som deltageren ønsker at dele præmien med.

Ifølge Forbrugerombudsmanden er det imidlertid i strid med spamforbuddet, når en virksomhed, som en betingelse for at deltage i en konkurrence, kræver at deltagerne tagger andre personer i deres netværk.

Når virksomheden kræver, at konkurrencedeltagere tagger andre, vil de notifikationer som de taggede personer modtager i den forbindelse, efter Forbrugerombudsmandens opfattelse, være sendt på vegne af virksomheden. Har de taggede personer ikke givet samtykke til at modtage notifikationen, vil det derfor være en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod fremsendelse af spam.

Virksomhed politianmeldt af Forbrugerombudsmanden

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en virksomhed for at have afholdt 12 konkurrencer på Facebook, hvor der bl.a. blev stillet krav om tags for at deltage. Retten skal nu tage stilling til, hvorvidt der i den pågældende sag foreligger en overtrædelse af markedsføringslovens bestemmelser, samt hvorvidt virksomheden som følge heraf skal pålægges en bøde.

Forbrugerombudsmanden har udstedt en vejledning om markedsføringslovens spamforbud. Hent vejledningen.

Kontakt

For yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte vores afdeling inden for generel erhvervsret:

Partner og advokat Nikolaj Jalili-Trudslev

Nikolaj Jalili-Trudslev
Partner og advokat (L)
Mail: nj@haugaardbraad.dk
Telefon: +45 31 10 07 17

 

Advokatfuldmægtig Mette Thejl

Mette Thejl
Advokatfuldmægtig
Mail: met@haugaardbraad.dk
Telefon: +45 40 80 16 59

Seneste nyheder

Webinarrække Teaser2 21.08.24

Gratis webinarrække med emner inden for miljøvurdering

I efteråret afholder Haugaard|Braad Advokatfirma og NIRAS en ny webinarrække med emner inden for miljøvurdering.

Læs mere
AI Forordning Teaser 08.07.24

AI-forordning vedtaget i EU

Europa-Parlamentet og Rådet for Den Europæiske Union vedtog den 21. maj 2024 den længe ventede AI-forordning.

Læs mere
DBU Vs. Power Teaser 17.06.24

Østre Landsret: Power krænkede ikke DBU’s rettigheder

Østre Landsret fastslår, at den danske elektronikkæde Power ikke har krænket DBU's rettigheder til landholdets navn og kendetegn ved EM-slutrunden i 2021.

Læs mere