Folketinget vedtog den 25. november 2021 en række ændringer af markedsføringsloven. Blandet andet indføres der nye regler, som skal sikre øget gennemsigtighed ved online transaktioner. Reglerne pålægger erhvervsdrivende en udvidet oplysningspligt, hvis der på deres hjemmeside eller webshop sker en rangordning af produkter ved online søgninger, samt hvis de i deres markedsføring gør brug af brugeranmeldelser. Reglerne træder i kraft den 28. maj 2022.
Rangordning af produkter ved onlinesøgninger
En erhvervsdrivende, der giver forbrugere mulighed for at søge efter produkter, som tilbydes af forskellige erhvervsdrivende eller af forbrugere på grundlag af en søgning i form af et nøgleord, en sætning eller et andet input, skal på en klar og forståelig måde give forbrugeren generelle oplysninger om de vigtigste parametre, der afgør rangordningen af de produkter, som forbrugeren præsenteres for som følge af søgningen og den relative betydning af disse parametre i forhold til andre parametre.
Ydermere er det et krav, at den erhvervsdrivende tydeligt oplyser om enhver form for betalt reklame eller betaling, som denne har modtaget for at opnå en højere rangordning af specifikke produkter i søgeresultaterne.
Brugeranmeldelser af produkter
En erhvervsdrivende, der gør brug af brugeranmeldelser af produkter som led i deres markedsføring, skal nu også på en klar og forståelig måde oplyse, hvorvidt og i givet fald hvordan, den erhvervsdrivende har sikret, at de offentliggjorte anmeldelser stammer fra forbrugere, som faktisk har anvendt eller købt produkterne.
Øvrige ændringer i markedsføringsloven
Udover de ovenfor behandlede regler, er der indført nye og skærpede regler for markedsføring rettet mod børn og unge, samt en ny forhøjet bødemodel, hvorefter bøder som udgangspunkt vil blive fastsat på baggrund af virksomhedens omsætning. Disse ændringer trådte i kraft den 1. januar 2022.